Kriitikko ja Tuomari

Kuinka paljon samastut siihen täydellisyyden toivetta edustavaan minäkuvaan, jonka puutteellisuutta kriitikko pyrkii takomaan ikuiseksi?

Häpeä on kamala tunne. Kuvittele, että et voi olla muuta kuin kokonainen autenttinen itsesi, mutta silti vakuutut siitä, että jokin puoli sinussa on häpeällinen. Saatat keksiä sen ihan itse mutta olet luultavimmin omaksunut sen ympäröivistä ideaalivaikutteista, ja vihkiydyt nyt tuon osapuolesi piilottamiseen, häpäisemiseen, tai tuhoamiseen. Opit häpeämään, ja olet nyt itsellesi häpeän opettaja. Ääni ei lakkaa puhumasta. Kääntyessäsi itseäsi vastaan riistät itsesi itseltäsi. Tuska, joka syntyy ratkaisemattomasta sisäisestä ristiriidasta, on kamala. Se on kuin massiivinen uhraus, pohjattomalta tuntuva pimeys, joka eristää todellisuudesta. Tuo erillisyys näyttäytyy monenlaisina epäharmonisina ja kontrolloimattomina tunteina ja käyttäytymismalleina. Paneudun teemaan laajemmin varjotyöskentelyssä

 

Kun kirjoitan, asetan ilmaisutyylissäni ihmisen itsensä vastuuseen niistä mielentason päätöksistä, jotka ovat johtaneet traumatisoitumiseen. Se ei vähättele pienimmissäkään määrin niiden tilanteiden ja kokemuksien kamaluutta, jotka ovat tuottaneet niin paljon tuskaa, että on ollut fiksumpaa häpäistä itsensä (fragmentoida itsensä), vaan tarkoitukseni on asettaa ihminen itse vastuuseen mielestään ja reaktioistaan kokemuksiinsa. Häpeä opitaan ja se opetetaan. Se ei ole pelkästään henkistä väkivaltaa, vaan jossain tapauksissa häpeä isketään ihmiseen nyrkillä – tai seksuaalisena väkivaltana. Hiljennyn häkeltyneisyyteen ja myötätuntoon, kun tiedostan vihan ja tuskan määrän tässä maailmassa. 

Kuinka täyttää kaikki odotukset?

Sisäinen kriitikko

Laumaeläin haluaa kuulua joukkoon. Se ei ole ihmiseläimelle ainoastaan eloonjäämisen ehto, vaan mahdollistaa myös ihmiskunnan rakentavan kehittymisen. Koska vain mielet voivat luoda, muodostuu yksimielisyys todellisen yhteistyön ehdoksi. Yksimielisyyden väärinkäsittämisessä on ihmiskunnan sotaisa historia. 

Yksimielisyys on nimittäin jo olemassa. Totuus on jo olemassa, mutta se ylittää tarinat. Se on koettu ymmärrys. Siksi tarina, joka julistetaan totuudeksi luo pohjan valheelliselle yksimielisyydelle, jota kuvastavat itseistään erillisten ideologiat. Tämä on se ehtojen mentaalikallio, josta todellisuutta arvottava tietoisuus syntyy, ja häpeät sekä ideaalit kumpuavat. Jokaisen tulisi kysyä itseltään, ovatko ne ehdot, joiden on täytyttävä yksimielisyyden, joukkoon kuulumisen ja yhteistyön toteutumiseksi, todella järkeviä??? Siinä on häpeän ja sisäisen kriitikon välinen välttämättömyyssuhde: koska jokin asia ei ole ok, se on häpeällistä – ja koko kansa on siinä yksimielinen – paitsi ne hylkiöt, jotka ovat tietenkin häpeällisiä, ja joista pitäisi päästä eroon, ja joita kukaan ei halua katsoa, eikä kukaan tiedä, mitä heille pitäisi tehdä. Heidät pitäisi kuitenkin parantaa, jotenkin – ”jotta he sopisivat meidän joukkoon.” Asia ei ole niin yksinkertainen. Häpeän jalous paljastuu kuitenkin tunteen osoittamassa ymmärryksessä oikeasta ja väärästä – moraalin todellisessa valossa – muistuttajana rakentavasta tietoisuudesta harmonisessa yhteiselossa. 

Häpeän juurisyy ja funktio paljastuvat: ole oikein tai jäät yksin. Ole oikein tai sinua ei rakasteta. Ole oikein tai sinusta ei huolehdita. Ole oikein tai sinut hylätään…. No, okei…, sopeudun. Häpeä kertoo epäterveessä merkityksessään siitä, että ihminen on vääränlainen. Se ei tietenkään ole totta. Tekoihinsa tai tarinoihin identifioituva ihminen tekee itsestään ”synnillisen” ja määrittää itsensä auttamattomasti vialliseksi sen perusteella, mitä on tehnyt (tai uskoo olevansa). Terveeseen häpeään kuitenkin sisältyy syvempi ymmärrys. Se muistuttaa vain toiminnasta ja ajattelusta, joka todella on haitallista ja tuhoisaa, kuten esimerkiksi kaikenlainen väkivalta. Tällä areenalla häpeässä on vain vähän tulkinnanvaraa, kun taas kulttuurillisissa ja pinnallisimmissa konteksteissa häpeä sitoutuu keksittyihin arvoihin.

Eloonjäämisessä ei ole kysymys järjestä, vaan välttämättömyydestä, ja olosuhteet, joissa sopeutuminen, joka tehdään häpeän hinnalla, katsotaan parhaaksi strategiaksi, voivat olla sotaisat ja hengenvaaralliset. 

Kuka täällä pelkää kuolemaa?
Entä kuka rakastaa elämää sopeutumisenkin hinnalla? Kuka totuutta yli valheen?
Kuka viisautta tämän kaiken suhteuttamisessa?

Suhde sisäiseen kriitikkoon muistuttaa suhdetta erilaisiin auktoriteetteihin, ellet ole jo itsenäinen. Jos kriittisestä äänestä on tullut jumala (ideologia), jota persoona palvoo, ei luvassa ole sekuntiakaan lepoa – korkeintaan jonkin saavutuksen jälkeinen levon ja itsearvostuksen hetki, jota sitäkin ehkä värittää jokin pieni tahra, joka kenties alkaa kasvamaan ja kasvamaan, todistaen alkuperäisestä uskontunnustuksesta: En ole tarpeeksi. Kuka sinulta kieltäisi suurimman totuuden, ellei uskoisi, että hänkin hyötyy sen kieltämisestä?

Lue tästä sisäistä testamenttia aktivoimaan

Voidaan nähdä, että kriitikon toimeenkuvaan kuuluu pyrkimys parempaan, mutta kriitikko ei kannusta, vaan pelottelee ihmisen järjestykseen. Sen lisäksi käsitys paremmasta, joka perustuu ulkoisille attribuuteille on vailinainen ja edustaa turhamaista pyrkimystä ei mihinkään, sillä kriitikon ääneen reagoiva kuntoutussuunnitelma luodaan konfliktista. Häpeää on tarkoitus paeta. Se on kuntoutussuunnitelman tarkoitus. Kaikki siitä kumpuava toiminta saa merkityksensä tässä viitekehyksessä. Mutta. Häpeän vaikutuksen poistuttua sisäisestä systeemistä ulkoisetkin asiat saavat uudenlaisen merkityksen. Nyt on tilaa todelliselle arvostukselle, sillä ihminen on jälleen totta. Terve häpeä kuitenkin erottelee sen, mitä tietoinen elämä ei voi arvostaa. 

Energeettisiä vaikutuksia tarkasteltuna, voidaan havaita, että kriitikon on tarkoitus lamaannuttaa, sillä se on negatiivisessa kierteessä. Häpäiseminen kuvastaa hyökkäystä, jonka on tarkoitus pysäyttää. Sen toivon voi luonnehtia perustuvan siihen, että mitä vähemmän ihminen uskoo itsestään hyvää, sitä pienempi pettymys ja häpeä ihmistä odottaa epäonnistuessaan. Hinta, joka tästä maksetaan on kokonainen elämä. Kriitikon (ja tuomarin) jatkuva vikojen ja puutteiden etsiminen sekä tiedostaminen kuvastaa tätä henkistä sotaa. Sen on tarkoitus etsiä kaikki mahdolliset viat ja puutteet, ja aloittaa sen jälkeen niiden paisuttaminen. Mikä tahansa vika kelpaa, mutta koska häpeäkokemusta suojelevan kriitikon on määrä tuottaa pahaa oloa, on se vihkiytynyt johonkin tiettyyn asiaan – mahdollisesti liittyen suorasanaisesti alkuperäiseen häpeäkokemukseen. 

Yhteiskunnan tasolla häpeällä on suuret näyttämöt. Jotkin ihmiset jopa tekevät päivätyökseen kriitikon töitä – eivät pelkästään arvostelijoina, vaan myös ohjelmien ja elokuvien tuottajina, joissa häviäjille ja idiooteille häpeänauretaan. Vain voittajat jäävät jäljelle, ylistyksen kohteiksi – siinä missä kenelläkään muulla ei ole enää merkitystä. Ideaali voitti! Arvostelijoita työskentelee myös hoitoaloilla – psykologisissa, psykiatrisissa, ”sielunhoidollisissa” ja lääkärin toimeenkuvissa, mm. Näissä mieltä ja kehoja käsittelevissä ammateissa aktivoituu helposti kaiken pohjalla toimiva ideologinen rakennelma siitä, millainen ihmisen ja maailman tulisi olla. Tällainen maailmankuva jaottelee moniulotteisuuden oikeaan ja väärään – ja on sen vuoksi hirviöllinen alusta vuorovaikutukselle, jossa häpeä kohtaa itsensä sekä häpäisijöiden että häpeäjien kohtaamisessa – jatkaen kärsimyksessään aina uudelle kierrokselle. Todellista kohtaamista ei synny, sillä kommunikaatio asettuu jomman kumman dominoivaan rajalliseen todellisuuskäsitykseen. 

Tuomari

Ulkoinen kriitikko

Minun todellisuuteni!!!

Kriitikon arvosteleva ääni voi kääntää huomionsa sisältä ulos, minkä se luultavasti tekeekin, kun hyvää tarkoittavan hirviön aikaansaama paine on lamaannuttanut ihmisen kokonaan. Lamaantumisesta voi jatkaa vielä esimerkiksi häpeäraivoisaan itsemurhaan. Mutta jos häpeää ei paeta kuolemaan, on itsevihan kohdetta vaihdettava. Kykenemättömyydellä ratkaista oma sisäisen ristiriita on vielä jäljellä seuraava harhautusstrategia – projisoimisen ja tuomitsemisen. Nyt vika on kaikissa muissa! Hävetkää!

Häpeä/arvottomuudenkokemus pyritään peittämään sillä, että muut yritetään nähdä huonompina – jollain tavalla vähemmän onnistuneina sellaisessa viitekehyksessä, joka on ehkäpä yhtä heiveröinen valhe kuin itse tuomarin vihjaava suurenmoinen minäkuva. Siispä tuomari viihtyy ympäristössä, josta se löytää paljon itseään huonompia kohteita, sillä tällöin tuomitseva ei joudu kohtaamaan omaa häpeäänsä.

 

Jotkin tuomarit ovat äänekkäitä, mutta suurin osa tuomareista pitää puheensa ihmisen oman pään sisällä. Välillä kuitenkin räjähtää. Ajatuksissa tapahtuva tuomitseminen riittää, sillä se tarjoaa jo riittävän harhautuksen omalta häpeältä, syyllisyydeltä, ja pahalta ololta. Mutta se ei auta. Tuomitseminen ei tee ketään onnelliseksi. Aivan samalla tavalla kuin sisäinen kriitikko sumuttaa todellisuutta, niin tekee tuomarikin. Tuomari oksentaa pahan olonsa maailman harteille ja väittää, ettei se tullut hänestä. Ainakaan se ei tullut sinusta. Sehän oli sopimus. Lepää sinä omahyväisessä paremmuudentunnossasi. Siinä makaa totuutesi.

Näen niin paljon puutteita!

Tuomioita

Sekä kriitikkoa että tuomaria yhdistää sama ”pelastava” ajatus: 
Hyökkää ensin,
siten olet turvassa tuomiolta.

Siten voidaan nähdä, että mieli pyrkii varautumaan mahdolliseen häpeään tulevaisuudessa. Kipuun valmistaudutaan esihäpäisyllä. Häpäisemällä itseä, ei tuomio tule enää yllätyksenä, ja täten ulkoisesta pelottavasta entiteetistä – olisi se ihminen, ideologia tai jumalankuva – tulee armoton elämää ja sen kokemista määrittävä ääni. Tuskan välttely on ehdoton agenda – siihen ei ole olemassa poikkeuksia. Voit perehtyä muihin tyypillisiin tuskaltasuojelemisstrategioihin täällä.

Kollektiivinen ääni

Kuin myös sisäisellä arvostelijalla, niin myös on ulkoisella arvostelijalla kaikupohja ihmiskunnan kollektiivisessa tietoisuudessa. Nämä äänet ovat kulttuuri- ja aikakausisidonnaisa, aina sen mukaan, miten kollektiivin jakama ideologia ja arvojärjestelmä elää. Se vihjaa myös siihen, että rakennelma sisältää myös kollektiivisen häpeän, minkä vuoksi tarve paeta häpeää näyttäytyy kollektiivin vaalimissa ihanteissa – ja kollektiivin tuomitsemissa ”puutteissa”. Esimerkiksi kauneusihanteet ja kulutustrendit elävät – ja voidaan väittää, että niitä myös manipuloidaan. Se on ihmisten ja markkinatalouden välinen sopimus. Massamedia vetoaa ihmisten tarpeisiin ja tarjoaa tuskanvälttelystrategioiden oravanpyörän sekä myös viihdykkeet siellä pyörimiseen – turhuudesta toiseen. 

Ideologiset superrakenteet yltävät perhesysteemin vaikutuspiirin sisäisestä todellisuudesta yhä laajempiin konteksteihin; paikallisiin, kansallisiin, kulttuurillisiin ja globaaleihin arvojärjestelmiin. Teemaan liittyvät mm. käsitteet; kollektiivinen mieli ja mentaalinen ympäristö.  

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

fiFinnish